STYLIZACJE

Jaki strój do biegania wybrać, aby o nim nie myśleć

men-1245982_1280

Panuje powszechne przekonanie, że aby biegać, wystarczy włożyć dres, sportowe buty i po prostu pobiec. Częściowo jest to prawda, zwłaszcza na początku przygody z bieganiem, jednak każdy, kto wytrwał przy regularnych treningach dłużej niż kilka tygodni, wie, że z czasem pewne elementy garderoby zaczynają przeszkadzać. Raz uwiera nas koszulka z za ciasnymi rękawami, innym razem zsuwają nam się spodnie, kolejnym buty powodują ból podbicia stopy. Jaki strój do biegania wybrać? Co zrobić, żeby podczas treningu skupić się wyłącznie na biegu, a nie na tym, co mamy na sobie?

Zacznijmy od podstaw – buty do biegania

Buty przede wszystkim nie mogą w bieganiu przeszkadzać. Kupując pierwszą parę, warto po przymierzeniu przebiec się po sklepie, aby sprawdzić, czy buty są wygodne, a później po prostu testować je w terenie. Nie ma uniwersalnego modelu, który będzie pasować wszystkim biegaczom, ale istnieją pewne wytyczne, które mogą pomóc podjąć dobrą decyzję podczas wyboru obuwia. Oto najważniejsze wskazówki:

  • Typ obuwia a nawierzchnia – jeśli najczęściej biegamy po asfalcie, chodnikach, a także po ubitych, leśnych i parkowych ścieżkach, najlepiej wybierzmy buty przeznaczone do biegania po ulicy, które są lekkie i elastyczne. Inny typ obuwia – buty trailowe – są wykorzystywane do biegów po terenach z dużą ilością kamieni, piasku i błota. Zapewniają stabilizację i chronią podbicie stopy.
  • Typ obuwia a podbicie stopy – osoby, które mają niskie podbicie (typ budowy: pronator, potocznie zwany płaskostopiem) powinny wybierać buty z systemami podtrzymującymi (motion-control) – jest to obuwie sztywne, o prostym kształcie, które kontroluje ruch stopy. Posiadaczom wysokiego podbicia (typ budowy: supinator) poleca się obuwie amortyzujące (cushioned) o elastycznej podeszwie i zakrzywionym kształcie. Biegacze z prawidłowym podbiciem (typ: neutral) mogą wybierać buty z systemami stabilizującymi (stability), które podtrzymują stopę i tłumią wstrząsy.

Pamiętajmy, że odpowiednio dobrane buty to mniejsze ryzyko kontuzji i wyższy komfort treningu.

Buty do biegania męskie, źródło: spartoo.pl
Buty do biegania męskie, źródło: spartoo.pl

 

buty do biegania damskie
Buty do biegania damskie, źródło: spartoo.pl

Idealna odzież do biegania

Strój do biegania (damski i męski) powinien umożliwiać biegaczowi czerpanie przyjemności z wysiłku fizycznego, a nie irytować, czy powodować obtarcia. Jaka więc powinna być idealna odzież?

  • Termoaktywna (inaczej: oddychająca). Taka odzież odprowadza wilgoć i sprawia, że wraz z kolejnymi kilometrami nasze ubranie nie jest coraz bardziej przemoczone. Odzież i bielizna termoaktywna sprawdzi się jako element stroju do biegania wiosną, a także zimą, ponieważ zapobiega wyziębieniu i przegrzaniu organizmu.
  • Wygodna. Jest to być może pojęcie dosyć mgliste, ale chodzi tu przede wszystkim o dopasowanie fasonu oraz rozmiaru do sylwetki biegacza. Na przykład za luźne spodnie dresowe (które nie zostały zaprojektowane specjalnie dla biegaczy) mogą powodować bolesne otarcia w pachwinach, a za ciasna koszulka będzie się marszczyć, podciągać i uwierać w miejscach szwów. Ubrania do biegania powinny być dobrze dopasowane do ciała, nie mogą krępować ruchów, powinny być uszyte z lekkich, syntetycznych tkanin.
  • Widoczna. Nie jest to może warunek konieczny do spełnienia, aby biegało nam się komfortowo, ale jeśli lubimy zmęczyć się wieczorową porą, powinniśmy być widoczni dla kierowców. Odzież dla biegaczy wyposażona jest często w odblaskowe elementy, widoczne w ciemności, a producenci oferują nam nieskończenie wiele wzorów i kolorów ubrań oraz dodatków – od kolorowych legginsów do biegania po odblaskowe koszulki i skarpetki.

 

Strój do biegania wiosną i latem – dopasuj ubranie do temperatury

Wbrew pozorom częstszym problemem podczas biegania nie jest wyziębienie, a przegrzanie organizmu. W chłodniejsze, wiosenne dni i wieczory wkładamy na siebie zapasowe warstwy ubrań, aby nie zmarznąć. Zwykle dzieje się jednak tak, że po kilku minutach biegu nasze mięśnie się rozgrzewają, przestajemy odczuwać chłód, i wcale nie potrzebujemy dodatkowej koszulki technicznej czy bluzy.

O tej porze roku warto schować do szafy ciepłe getry i wyciągnąć kolorowe legginsy do biegania – krótkie na najcieplejsze dni, o długości ¾, kiedy temperatura jest umiarkowana i długie, gdy pogoda płata nam figle i zamiast słońca, w maju mamy śnieg. Jeśli nie czujemy się komfortowo w obcisłych getrach, włóżmy na wierzch szorty biegowe.

Podobna zasada dotyczy koszulek – możemy wybrać koszulkę na ramiączkach, z krótkim rękawem, lub ewentualnie z długim, kiedy jest naprawdę chłodno. Gdy chcemy biegać w deszczu, wyposażmy się w lekką, ale wiatroodporną i wodoszczelną kurtkę lub kamizelkę.

Strój do biegania (damski i męski) powinien być wyposażony także w chustkę lub czapkę – zwłaszcza gdy biegamy w pełnym słońcu. Pamiętajmy, że z poparzeniami słonecznymi bądź udarem słonecznym daleko nie dobiegniemy.

Odpowiednio dobrany strój może znacznie podnieść komfort treningów i wpłynąć na nasze samopoczucie. Dlatego, jeśli w trakcie biegania skupiamy się na tym, co nas uwiera, a co się zsuwa, pomyślmy o tym, żeby zainwestować w profesjonalne ubrania biegowe.

You Might Also Like